اخبار آی تی و جامعه اطلاعاتی, اخبار علم و فناوری, برق و الکترونیک, تکنولوژی, تلفن همراه, دانستنی‌های علم و فناوری, علم و فناوری

راهنمای خرید پاوربانک و نکات مهمی که قبل و بعد از خرید باید به آن توجه نمائید

پاوربانک

اگر به دنبال خرید پاوربانک هستید و نمی‌دانید چه پاوربانکی برای شما مناسب است با ما همراه باشید.

شاید شما از آن دسته افرادی باشید که بسیار با تلفن همراه کار می‌کنید و تمام شدن شارژ باطری موبایل و تبلت در زمانیکه احتیاج به آنها دارید می‌تواند مشکل بزرگی برای شما به وجود آورد. نبودن پریز برق جهت شارژ یک معضل بزرگ برای شما به حساب می‌آید. داشتن یک پاوربانک با ظرفیت مناسب می‌تواند احتیاج شما را برطرف نماید.

برای خرید یک پاوربانک نکات مهمی را باید در نظر داشته باشید که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

پاوربانک یا شارژر همراه چیست؟

پاوربانک باطری یا باطری‌های قابل حملی هستند که در صورت تمام شدن شارژ دستگاه هوشمند می‌توانید برای شارژ مجدد از آن استفاده کنید. تولیدکنندگان تلفن همراه، تبلت و ساعت هوشمند در تلاشند تا ظرفیت باطری را افزایش و حجم آن را کاهش دهند. اما امروزه نیاز کاربران به دستگاه های هوشمند روز به روز بیشتر و این امر باعث اتمام سریع شارژ باطری می‌شود. نیاز به پاوربانک نه تنها کم نشده بلکه خرید آن بیشتر شده است.

انواع پاوربانک

پاوربانکها انواع مختلفی دارند، ولی عملکرد تمامی آنها شارژ کردن دستگاه های هوشمند است. این دسته‌بندی به‌ شما کمک می‌کند، با توجه به نیاز خود، پاوربانک مدنظر خود را خریداری نمائید. پاوربانکها از نظر کاربرد و فناوری به‌کار برده شده در ساخت، به چند دسته تقسیم می‌شوند:

پاوربانک مخصوص تلفن همراه و تبلت: این دسته از پاوربانک‌ها با ظرفیت‌های مختلف تولید می‌شود و با میزان جریان و ولتاژ متناسب با گوشی‌های هوشمند طراحی شده‌اند، و قدرت شارژ کردن باتری تلفن همراه را دارند. اما باید در نظر داشته باشید با این پاوربانکها نمی‌توانید لپ‌تاپ خودتان را شارژ کنید.

پاوربانک مخصوص لپ‌تاپ: این دسته از پاوربانکها، با ولتاژ و جریان خروجی متناسب با باتری‌های حجیم لپ‌تاپ ساخته شده اند. اکثر پاوربانکهای بازار ولتاژ ۵ ولت دارند و برای شارژ موبایل و تبلت مناسب هستند؛ در صورتی که برای شارژ باتری لپ‌تاپ احتیاج به ولتاژ بالاتری دارید. لپ‌تاپ‌ها برای شارژ شدن به پاوربانک با ولتاژ ۱۶ تا ۲۰ ولت نیاز دارند.

پاوربانک خورشیدی: پاوربانکهای خورشیدی یا سولار از طریق انرژی خورشیدی شارژ می‌شوند و دیگر نیازی به پریز برق ندارید. پاوربانکهای خورشیدی برای افرادی که بخش زیادی از زمان خود را در سفرهایی با عدم دسترسی به برق شهری سپری می‌کنند، محصولی ایدئال است و تمام نشدن شارژ دستگاه‌های آنها را تصمین می‌کند. این نوع پاوربانکها به‌دلیل استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر، جزو محصولات دوستدار محیط‌ زیست محسوب می‌شوند.

پاروبانکهای هوشمند: این نوع پاوربانکها دارای خروجی ولتاژ و جریان هوشمند هستند که متناسب با نیاز باتری دستگاه قابل تنظیم است و باتوجه‌ به نوع دستگاه، قادر است شدت جریان مناسب باتری را تأمین کند. ایمنی این پاوربانکها نسبت به مدلهای ارزانتر خود در سطح بالاتری قرار دارد.

پاوربانکپاوربانک بی‌سیم: برخی پاوربانکها به فناوری‌ شارژ بی‌سیم مجهز شده‌اند تا نیازی به اتصال از طریق سیم به گوشی نباشد. پیش از خرید پاوربانک بی‌سیم باید از پشتیبانی گوشی هوشمند خود از فناوری شارژ بی‌‌سیم اطمینان حاصل نمائید. البته امکان شارژ دستگاه‌های هوشمند ازطریق سیم با پاوربانکهای بی‌سیم نیز وجود دارد. اما به دلیل قیمت بیشتر آنها، تنها در صورت استفاده از قابلیت شارژ بی‌سیم، خرید این نوع خاص از پاوربانکها پیشنهاد می‌شود.

پاوربانک بی‌سیم

ویژگی‌های پاوربانک (شارژر همراه)

پاوربانکها دارای ویژگی‌هایی هستند که مرتبط با دستگاه هوشمند شماست. بنابراین بهتر است پاوربانکی با ویژگی‌های که ذکر می‌کنیم انتخاب کنید.

حفاظت در مقابل اتصال کوتاه

شاید بدانید که اتصال کوتاه باعث آتش گرفتن پاوربانک می‌شود. شارژر همراهی را انتخاب کنید که سیستم حفاظتی در مقابل اتصال کوتاه را داشته باشد.

حفاظت در مقابل شار بیش از حد – Overcharge

ما به پاوربانکی نیاز داریم که جریان الکتریسیته را زمانی که شارژ باطری کامل شد قطع کند. برای اینکه شارژ بیش از حد حتما عمر باطری پاوربانک و باطری دستگاه در حال شارژ را کوتاه می‌کند. حفاظت در مقابل دمای بالا (بهتر است شارژر همراه دارای طیف دمای کارکرد بالایی باشد.)

خاموش شدن خودکار – Auto Off

این ویژگی را در واقع می‌توان هم ردیف قابلیت حفاظتی Overcharging دانست که با اتمام شارژ دستگاه جریان قطع شود تا دستگاه آسیب ندیده و دمای داخلی آن افزوده نشود.

توجه به کیفیت ساخت و سلولهای پاوربانک

مطمئن شوید که باطریهای پاوربانک اصلی باشند. پاوربانکهای با کیفیت دارای کانکتورهای خوب و چراغ هشدار دهنده باطری هستند.

لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر– Li-Ion & Li-Polymer

لیتیوم یون (Lithium-Ion) و لیتیوم پلیمر (Lithium-Polymer) سلولهای قابل شارژ استفاده شده در پاوربانک هستند. سلولهای لیتیوم یون معمولا ارزانتر بوده و دارای محدودیت در ظرفیت mAh هستند، در حالی که سلولهای لیتیوم پلیمر می‌توانند ظرفیت بالاتری داشته باشند و البته سبک‌تر نیز هستند.

سلول پاوربانک

ظرفیت پاوربانک

یکی از نکات مهمی که باید قیل از خرید پاوربانک به آن توجه کنید ظرفیت آن است. در نظر داشته باشید که برای کاربرد شخصی خود به چه ظرفیتی نیاز دارید. برای مثال باطری تبلت ظرفیت بالاتری نسبت به گوشی هوشمند دارد. برای این کار میتوانید ظرفیت باتری دستگاه خود را چک کنید.

قبل از خرید پاوربانک باید بدانید که چه انتظاری از آن دارید.

از مهم‌ترین سوالاتی که باید قبل از خرید پاوربانک از خود بپرسید: با پاوربانک قصد شارژ کردن چند دستگاه را به‌صورت همزمان دارید؟ باتری دستگاه‌هایی که می‌خواهید به پاوربانک وصل کنید، چند میلی آمپر ساعت است؟ با پاوربانک می‌خواهید چندبار دستگاه‌ یا دستگاه‌های خود را شارژ کنید؟

شما باید بدانید پاوربانک مورد نظرتان چه ظرفیتی داشته باشد تا نیازتان را برطرف کند. نیاز هر کاربر ممکن است با کاربر دیگر متفاوت باشد. مثلا ممکن است شما با توجه به موقعیت کاری خود نیاز به پاوربانکی داشته باشید که طی روز حداقل دو بار بتواند گوشی هوشمندتان را شارژ کند، در حالیکه فرد دیگری به پاوربانکی نیاز داشته باشد که بتواند فقط یک بار در روز باتری گوشی هوشمند خود را با آن شارژ کند.

ابتدا باید ظرفیت مورد نیاز خود را محاسبه کنید. ظرفیت پاوربانک با واحد میلی آمپر ساعت یا mAh محاسبه می‌شود. mAh : جریان انرژی در طول زمان (ساعت). واحد اندازه گیری باتری‌های گوشی، تبلت، لپ تاپ، اسپیکر … و خود پاوربانک براساس آمپر ساعت می باشد. (برای اینکه در محاسبات آن از اعداد اعشاری استفاده نشود آن را تبدیل به میلی آمپر ساعت کرده اند).

اگر می‌خواهید فقط از پاوربانک برای شارژ کردن گوشی هوشمند خود استفاده کنید، نیاز شما با فردی که تمایل دارد همزمان از پاوربانک برای شارژ کردن گوشی هوشمند، ساعت هوشمند یا تبلت استفاده کند، متفاوت خواهد بود. ابتدا دستگاه‌هایی که می‌خواهید باتری آنها را با پاوربانک شارژ کنید، مشخص کنید و ظرفیت باتری آنها را با یکدیگر جمع کنید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که ظرفیت اسمی پاوربانکها با مقدار واقعی آنها متفاوت است.

پاوربانکها دارای ظرفیت اسمی و ظرفیت واقعی هستند. مثلا پاوربانکی با ظرفیت ۱۰٬۰۰۰ میلی آمپر ساعت خریداری کرده‌اید و باتری گوشی شما ۲۰۰۰ میلی آمپر ساعت است؛ انتظار دارید ۵ بار بتوانید باتری گوشی‌ خود را با این پاوربانک شارژ کنید، ولی در عمل فقط ۳ یا 4 بار می‌توانید این کار را انجام دهید.

ظرفیت اسمی: معمولا پاوربانکها در عمل دو سوم ظرفیت اسمی خود می‌توانند شارژ کنند. آنچه در برگه‌ی مشخصات پاوربانک به عنوان ظرفیت مطرح می‌شود، ظرفیت اسمی پاوربانک است. در طول فرایند شارژ شدن باتری، به دلیل مقاومت کابلها و اتصالات، هدر رفتن انرژی را هم باید در نظر گرفت. اگر دقت کرده باشید، در هنگام شارژ، اکثر گوشی‌های هوشمند کمی گرم می‌شوند؛ پس بخشی از انرژی به صورت گرما به هدر می‌رود. حداقل ۱۰% انرژی حین شارژ هدر می‌رود و در بهترین حالت بهره‌وری ۹۰% را هنگام شارژ باتری در اختیار خواهیم داشت.

ظرفیت واقعی: برای محاسبه‌ی ظرفیت واقعی پاوربانک باید ظرفیت اسمی پاوربانک را در میزان راندمان یا بهره‌وری آن ضرب کنید. همانطور که گفته شد راندمان پاوربانکها با یکدیگر متفاوت است. ممکن است با راندمان ۶۰ یا ۷۰% یا حتی راندمان ۹۰% مواجه باشید. معمولا ظرفیت اسمی و راندمان به صورت دو عدد در مشخصات پاوربانک درج می‌شود. اگر میزان بهره‌وری یا راندمان پاوربانک از سوی شرکت سازنده مشخص نشده بود، می‌توانید برای محاسبه‌ی ظرفیت واقعی، از راندمان میانگین ۸۰% استفاده کنید. بدین ترتیب اگر پاوربانکی با ظرفیت اسمی ۱۰٬۰۰۰ میلی آمپر ساعت خریداری کنید، به صورت تقریبی ظرفیتی برابر با ۸٬۰۰۰ میلی آمپر ساعت در اختیار خواهید داشت.

پاوربانک فست شارژ (Fast Charge)

وقتی از پاوربانک استفاده می‌کنید، دوست دارید باتری دستگاه شما هرچه سریعتر شارژ شود. سرعت شارژ پاوربانک، به‌شدت جریان خروجی آن بستگی دارد. برخی مدلهای معمولی پاوربانک تنها خروجی با شدت جریان یک آمپر را در اختیار شما قرار می‌دهند، ولی پاوربانکهای پیشرفته‌تر، می‌توانند شدت جریان خروجی ۲ آمپر یا بیشتر را هم در اختیارتان قرار دهند. وقتی شدت جریان بیشتری در خروجی پورت‌های پاوربانک در اختیار شما قرار داشته باشد، با سرعت بیشتری می‌توانید دستگاه هوشمند خود را شارژ نمائید.

یکی دیگر از موضوعات مهم در مورد سرعت شارژ باتری دستگاه هوشمند توسط پاوربانک، فناوری به کار رفته در پاوربانک است. اگر پاوربانک از فناوری شارژ سریع بهرمند باشد، سریعتر باتری دستگاه شما شارژ می‌شود. برخی پاوربانکهای بازار از فناوری شارژ سریع ۲.۰ یا ۳.۰ کوالکام (Quick Charge) بهرمند هستند، در صورتی که باتری دستگاه شما با این فناوری‌ها سازگاری داشته باشد، می‌توانید پاوربانکی خریداری کنید که باتری دستگاه شما را سریعتر شارژ کند.

پاوربانک با فناوری شارژ سریع ۱.۰ معمولا دارای ولتاژ خروجی ۵ ولت و حداکثر توان ۱۰ وات است. در حالی‌که در فناوری شارژ سریع ۲.۰، خروجی می‌تواند ۵ ولت، ۹ ولت یا ۱۲ ولت و توان باتری ۱۸ وات باشد. همچنین در فناوری شارژ سریع ۳.۰ ولتاژ خروجی می‌تواند از ۳.۲ ولت تا ۲۰ ولت باشد و توان خروجی نیز تا ۱۸ وات افزایش پیدا می‌کند.

پاوربانک فست

جریان خروجی پاوربانک

یکی دیگر از مشخصات پاوربانک خوب این است که با چه جریانی می‌تواند دستگاه هوشمند ما را شارژ کند. این پارامتر روی زمان شارژ تاثیر مستقیم دارد، یعنی هرچه جریان کمتر باشد، مدت زمان بیشتری برای شارژ لازم است. پاوربانکها دارای چندین پورت‌ هستند، و از هر پورت می‌توانید شدت جریان متفاوت بگیرید. مثلا ممکن است شما چند دستگاه هوشمند داشته باشید و برای شارژ کردن آنها به پاوربانکی با 2 شدت جریان مختلف مثلا یک آمپر و ۲.۱ آمپر نیاز داشته باشید.

ظرفیت و شدت جریان خروجی، جزو پارامترهای مهم در انتخاب پاوربانک هستند. شدت جریان خروجی پاوربانکها متنوع است و شما با توجه به نیاز خود باید پاوربانک مورد نظرتان را تهیه کنید. بسیاری از پاوربانکهای بازار، دارای 2 پورت با 2 شدت جریان مختلف هستند، ولی در بازار پاوربانکهایی با یک پورت هم به فروش می‌رسند. مثلا اگر دستگاه شما نیاز به‌شدت جریان ۲.۱ آمپر داشته باشد و پاوربانک شما دارای پورت یک آمپری باشد، باتری خیلی کند شارژ می‌شود.

قیمت پاوربانک

هیچ وقت به دنبال پاوربانکهای بی نام و نشان با قیمتهای پایین نباشید، زیرا در آینده‌ای نزدیک از خرید آنها پشیمان می‌شوید.

شما با استفاده از یک شارژر همراه مطمئن، دستگاه‌ هوشمند خود را از آسیب احتمالی در امان نگه خواهید داشت. همیشه از برندهای مطمئن دارای ضمانت استفاده کنید.

انفجار پاوربانک

بعضی از پاوربانکها به همراه کابل شارژ ارائه می‌شوند اما در بیشتر مدلها باید از کابل شارژ خودتان استفاده کنید،‌ البته این عامل باعث کاهش قیمت پاوربانک هم خواهد شد.

سایز فیزیکی

ممکن است پاوربانکی داشته باشید که چند برابر بزرگتر از تلفن شما باشد و از تلفن همراهتان سنگین تر باشد. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که سایز پاوربانک مطلقا با قدرت آن در شارژ کردن نسبتی ندارد و صرفا خرید یک پاوربانک بزرگ راه حل شارژ بهتر نیست.

سایر نکات درباره پاوربانک

پاوربانکهای اصل دارای نشانگر هستند که میزان شارژ باقیمانده را نشان می‌دهد تا بدانید چه موقع آن را شارژ کنید. این نشانگر می‌تواند به شکل چراغهای ‌LED باشد و یا دارای صفحه نمایش دیجیتال که میزان شارژ باقی مانده را نشان می‌دهد. روش صحیح شارژ پاوربانک را یاد بگیرید تا پاوربانک شما آسیب نبیند و هم بتوانید به بهترین شکل از آن استفاده کنید.

بدنه پاوربانکها از مواد مختلفی ساخته شده‌اند، مانند استیل، آلومینیوم و یا پلاستیک فشرده. هر چند شاید مدلهای فلزی ظاهر شیک‌تر و عمر بهتری داشته باشند، اما مدلهای پلاستیکی قیمت مناسب‌تری دارند و سبک‌تر هستند. بدنه پاوربانک می‌تواند صاف و صیقلی و یا دارای بافت باشد که مورد دوم از لغزش و سر خوردن آن از دست جلوگیری می‌کند اما زودتر هم کثیف می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *