برق و الکترونیک, تکنولوژی, تلفن همراه, دانستنی‌های علم و فناوری, علم و فناوری

اطلاعات و راهنمای خرید کابل شارژ موبایل و نکاتی که قبل و بعد از خرید باید به آن توجه نمائید

کابل شارژ

یکی از پر مصرف ترین لوازم جانبی تلفن همراه که نمی توانید آن را از گوشی جدا نمائید و بیشتر ارتباطات آن با این وسیله شکل می‌گیرد، کابل شارژ است. کابل شارژ دارای تنوع بسیاری است.
در این مقاله از وبلاگ گیگاتی میخواهیم انواع کابل شارژ را برای شما توضیح دهیم و امیدواریم در پایان این مطلب برای خرید صحیح و تصمیم بهتر مطابق با نیازتان به شما کمک کرده باشیم.

نکته مهم: قبل از خرید کابل شارژ به کیفیت آن توجه نمائید. کابل بی کیفیت نه تنها عمر باتری و عمر آداپتور را پایین می آورد، بلکه شما را مجبور به خرید دوباره و هزینه چند برابری میکند، پس در انتخاب کابل شارژ، اول کیفیت و بعد قیمت آن را در نظر بگیرید.

قیمت کابلهای اصلی به دلیل استفاده از مواد اولیه خوب و باکیفیت از کابلهای فیک (بی کیفیت) بیشتر است، اما هر گرانی دلیل بر کیفیت آن جنس نیست. کالا را از جایی خریداری نمائید که اصالت کالا را تضمین نماید.

انواع کابل شارژ

کابل های شارژ از نظر کانکتور یا خروجی به 4 دسته تقسیم می شوند:

1 – کابل شارژ سوزنی

2 – کابل شارژ MicroUSB

3 – کابل شارژ Type-C

4 – کابل شارژ Lightning

کابل شارژ سوزنی

کابل شارژ سوزنی

از قدیمی‌ترین نوع کابل شارژ است و کمتر در بازار یافت می شود و تقریبا تلفن همراه با این نوع ورودی تولید نمی شوند.

کابل شارژ میکرو یو اس بی

میکرو یو اس بی

نسل بعد از کابل شارژ سوزنی، کابل شارژ میکرو یو اس بی است. شاید همه ما این نوع از کابل شارژ را داشته باشیم و یا در منزل موجود باشد. این نوع کابل شارژ با سرعت بالاتری تلفن همراه را شارژ می کند و توانایی انتقال داده را نیز دارد.
در حال حاضر درگاه MicroUSB کمتر روی گوشی های تولید جدید دیده می شود و بیشتر در گوشی های قدیمی‌تر مشاهده می شود.

کابل شارژ تایپ سی

تایپ سیاین نوع از کابل شارژ که بعد از میکرو یو اس بی عرضه شد ابتدا برای موبایل های سطح بالا و به اصطلاح پرچم دار شرکت ها بود و سرعت بسیار بالاتری نسبت به کابل شارژهای قبلی در شارژ کردن و انتقال داده داشت. شرکت ها بر این آمدند که اکثر گوشی های خود را به Type-C تغییر دهند و امروزه شاهد آن هستیم که اکثر موبایل ها با این پورت ورودی تولید می شوند.

کابل شارژ لایتنینگ

کابل لایتنینگ

این نوع از کابل شارژ منحصر به شرکت اپل است و این شرکت کابل های شارژ خود را متفاوت تر نسبت به شرکت های دیگر عرضه می کند. این نوع کابل شارژ به لایتنینگ یا آیفونی معروف است و در انواع مختلفی عرضه شده است.

بعضی از کابلهای شارژ که اصطلاحا به آنها کابل شارژ هوشمند گفته می شود دارای امکانات جانبی خوبی هستند که هم امنیت باطری تلفن همراه را بالا می‌برند و هم کار شما را برای شارژ دقیق گوشی راحت تر می کنند.

کابل شارژ موزیک

این کابل بجز قابلیتهای شارژ و انتقال داده، دارای نور پردازی در بدنه خود کابل است که توسط سنسور حساس به صدا در هنگام پخش موزیک فعال می شود.

کابل شارژ اتو دیسکانکت (Auto Disconnect)

از ویژگی های منحصر به فرد این کابل شارژ، وجود مدار کنترل در کانکتور آن است.

این سیستم مانع شارژ شدن بیش از حد دستگاه و آسیب رسیدن به باتری می شود. در واقع پس از شارژ صد در صد گوشی، جریان برق خود به خود قطع می شود.

کابل شارژ گیمینگ

این کابل برای کسانی طراحی شده است که هنگام شارژ گوشی در حال بازی هستند. کانکتور این کابل به صورت 90 درجه طراحی شده تا هنگام کار از پورت خارج نشود و فشاری روی کانکتور و پورت گوشی نباشد.

انوع کابل شارژ از نظر طول

کابل شارژ

کابل های شارژ از نظر طول دارای انواع مختلفی هستند که کوچکترین آن ها که به کابل شارژ پاوربانکی هم معروف است حدود 22 سانتی متر طول دارد و اندازه های بعدی 100 سانتی متر ، 120 سانتی متر ، 200 سانتی متر و در بعضی موارد تا 300 سانتی متر می باشد.
معمولا کابل های اورجینال داخل جعبه‌ گوشی ها طولی معادل 80 یا 100 سانتی متر دارند و طول استاندارد آن است.
اگر شما از آن دسته افرادی هستید که در هنگام شارژ از موبایل استفاده می کنید، پیشنهاد می کنیم که کابلهایی با طول بیشتر را انتخاب کنید تا مشکلی با فاصله گرفتن نداشته باشید.

جنس روکش کابل

کابل کنفی

نوع جنس روکش کابل شارژ تاثیر بسیار زیادی در دوام و کارایی یک کابل شارژ خواهد داشت. اکثر کابل های عادی روکشی پلاستیکی دارند که پس از مدتی استفاده پاره می شود و مدتی بعد هم خود سیم شارژ قطع می شود و دیگر عمل نخواهد کرد. برای انتخاب کابل شارژ به نوع روکش آن دقت نمائید که کیفیت بالایی داشته باشد و طوری نباشد که با کشیده شدن و یا خم شدن آسیب ببیند.
بهترین روکشی که برای یک کابل شارژ استفاده می شود روکش های کنفی یا نایلون بافته شده هستند که کیفیت و قطر مناسب داشته باشند و به راحتی آسیب پذیر نباشند، همچنین به محل اتصال کانکتور با سیم نیز دقت نمائید که در محل اتصال، از روکش پلاستیکی خوبی استفاده شده باشد زیرا درصد بالایی از خرابی های کابل شارژ به علت پارگی و خرابی سیم چسبیده به کانکتورها است و اکثر کابل ها در این ناحیه دچار خرابی می شوند.

متریال‌ها و جنس موادی که در ساخت کابل هم استفاده شده‌‌اند بسیار مهم است. مثلا کانکتورهای باکیفیت فلزی و سیم مسی با قدرت انتقال جریان بالا و مقاومت الکتریکی کم می‌تواند کیفیت و سرعت شارژ بالاتری را تضمین کند.

فست شارژ

فست شارژ

اگر گوشی شما از قابلیت شارژ سریع یا فست شارژ پشتیبانی می کند برای استفاده از این حالت باید از کابل شارژی استفاده کنید که از این فناوری پشتیبانی کند. از آنجایی که این فناوری به جریان خروجی بالاتری از شارژ عادی نیاز دارد کابل شارژ نیز باید توانایی انتقال حداکثر شدت جریان خروجی مورد نیاز گوشی شما را داشته باشد.
بنابراین حتما قبل از خرید کابل شارژ به پشتیبانی از فست شارژ و شدت جریان خروجی کابل شارژ توجه کنید و همچنین به این نکته نیز توجه داشته باشید که این نوع از کابل ها از قیمت بالاتری نسبت به کابل های عادی برخوردارند، پس پیشنهاد می شود که به سراغ کابل های ارزان قیمت که پشتیانی فست شارژ دارند نروید زیرا به احتمال زیاد فیک و تقلبی بوده و چنین قابلیتی ندارند.

همیشه بهترین کابل شارژ برای گوشی همان کابل شارژی است که شرکت سازنده برای گوشی قرار می دهد و بیشترین سازگاری را با گوشی خواهد داشت، اما در هنگام خرید کابل شارژ جایگزین به هردلیل بهتر است که بودجه معقولی برای آن کنار بگذارید تا برای مدت زمان طولانی تر بتوانید از آن استفاده کنید.
امیدواریم از مقاله راهنمای کابل شارژ گیگاتی اطلاعات مفیدی را کسب کرده باشید و در انتها از شما دعوت می کنیم تا نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *