اخبار علم و فناوری, برق و الکترونیک, تکنولوژی, تلفن همراه, دانستنی‌های علم و فناوری, علم و فناوری

نکاتی که درباره شارژر موبایل باید بدانیم

شارژر

امروزه استفاده از تلفن همراه و وسایل هوشمند تبدیل به بخش جدایی ناپذیر زندگی ما شده است. دستگاه‌های هوشمند بعد از مدتی استفاده شارژشان تمام می‌شود و شما نیاز به شارژر برای شارژ مجدد باطری آنها دارید. نکته مهم اینجاست که آیا شما می‌توانید با هر شارژر موبایل دستگاه هوشمند خود را شارژ کنید؟

با پیشرفت فناوری و وسعت تنوع دستگاه‌های هوشمندی که از آنها استفاده می‌کنیم، تعداد گجت‌های مجهز به باتری که در هر خانه وجود دارد، هر روز بیشتر می‌شود. طبیعی است که هر کدام از این دستگاه‌ها با شارژر متفاوت مخصوص به‌خود عرضه شوند. این موضوع درکنار وجود شارژرهای مربوط به دستگاه‌های قدیمی، باعث می‌شود در هر خانه تعداد زیادی شارژر موبایل  وجود داشته باشد که معمولا از آنها برای شارژ کردن هر دستگاهی استفاده می‌شود.

در واقع این موضوع بسیار مهم است که از چه نوع شارژر موبابل برای شارژ کردن تلفن همراه استفاده می‌کنید. گاهی اوقات از دوستان یا فروشندگان دستگاه‌های هوشمند، شنیده‌ایم که بهتر است برای شارژ کردن گوشی از شارژر موبایل مخصوص آن استفاده کنیم. با این حال این جمله برای اغلب ما تنها یک توصیه‌ی ساده تلقی می‌شود و خیلی آن را جدی نمی‌گیریم. بسیاری از ما فقط به دنبال شارژری هستیم که قابلیت شارژ کردن گوشی را داشته باشد، اما در واقع دلیل تأکید بر استفاده‌ از شارژر موبایل  مخصوص خود گوشی این است که ولتاژ و آمپر شارژر با باطری گوشی هماهنگ باشد.

ولتاژ و جریان

ولتاژ را با نماد V و جریان را بانماد A نشان می­دهند. بهترین راه برای درک این مطلب استفاده از مثال زیر است:

شیلنگ آبی را در نظر بگیرید که یک سر آن به شیر آب متصل شده و سر دیگر آن در یک بشکه قرار دارد. در این مثال شیلنگ آب سیم شارژر موبایل است، آبی که در داخل شیلنگ است ولتاژ می­‌باشد، به حجم آبی که از داخل شیلنگ عبور می­کند هم جریان می­‌گوییم. طبیعتا بشکه همان باتری گوشی است.

معمولا مقادیر ولتاژ خروجی و حداکثر مقدار آمپر ورودی بر روی باتری‌ها نوشته می‌شود. آمپر ورودی تعیین‌ کننده‌ی حداکثر میزان جریان الکتریسیته‌ای است که شارژر می‌تواند از خود عبور دهد. این مقدار بسیار مهم است و با واحد اندازه‌گیری جریان الکتریسیته یعنی میلی‌آمپر سنجیده می‌شود. معمولا در باتری‌ها این مقدار از ۵۰۰ میلی‌آمپر تا ۲ آمپر تغییر می‌کند.

آمپر و میلی‌آمپر ساعت

جریان الکتریکی با واحد آمپر (A) و ظرفیت انرژی ذخیره‌شده در باتری را با واحد میلی‌آمپر ساعت (mAh) اندازه‌گیری می‌شود و نباید این دو را با هم اشتباه گرفت..

به‌طور کلی هرچه عدد آمپر بیشتر باشد، به همان نسبت جریان بیشتری به باتری می‌رسد. اما بسیاری فکر می‌کنند این بدین معناست که هرچه عدد آمپر بزرگ‌تر باشد، آن شارژر قویتر است و برای شارژ کردن باتری گوشی‌‌های مختلف می‌توان از آن استفاده کرد؛ در صورتی که این طرز فکر اشتباه است. برای مثال اگر برای گوشی یا به‌ طور کلی هر دستگاه هوشمندی شارژر «۵ ولت ۱ آمپر» طراحی شده باشد، درصورت استفاده از شارژر «۵ ولت ۲ آمپر» حداکثر از ۱ آمپر جریان خروجی شارژر استفاده می‌کند.

استفاده از شارژر موبایل با آمپر پایین‌تر آسیبی به گوشی شما نمی‌رساند؛ فقط برای شارژ شدن کامل زمان زیادی از شما می‌گیرد.

وات (W) یا توان

یکی از مشخصاتی که روی بدنه شارژر مشاهده خواهید کرد، وات (W) است. این مقدار حاصل ضرب ولتاژ در آمپر شارژر است و به معنای این است که چه مقدار شارژ می‌تواند یکباره به سمت تلفن شما منتقل شود. معمولا مقدار وات شارژر تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها بالاتر است؛ زیرا ظرفیت باتری آنها بیشتر است و باطری بزرگ‌تری دارند. پس جای تعجب ندارد که شارژر تلفن شما برای لپ‌تاپ‌تان قابل استفاده نیست.

اینکه تلفن شما با چه سرعتی از شارژ صفر به شارژ کامل برسد، هم به واتی که از شارژر شما می‌آید و هم به حداکثر واتی که تلفن شما می‌تواند دریافت کند بستگی دارد.

شارژ سریع یا فست شارژ (Fast Charging)

این فناوری از جریان خروجی بالاتری به نسبت شارژ عادی نیاز دارد به همین جهت کابل شارژ نیز توانایی انتقال حداکثر شدت جریان خروجی مورد نیاز برای گوشی شما را داشته باشد.

برای افزایش توان شارژر موبایل، باید ولتاژ یا آمپر و یا حتی هر دو آن را افزایش داد. البته در این میان محدودیت‌های مهمی وجود دارد؛ مثلا با افزایش بیش از حد توان، انرژی اضافه‌‌ای به شکل گرما به وجود می‌آید و باتری داغ می‌شود. داغ شدن یا افزایش گرمای بیش از حد معمول برای باتری، موجب کاهش عمر آن می‌شود و احتمال سوختن یا انفجار و… آن را افزایش می‌دهد.

برای جلوگیری از بروز این آسیب‌ها از تراشه‌ها، کابل و فناوری خاص و مهندسی شده‌ای استفاده می‌شود تا باتری خنک بماند و امکان ایجاد خطر و آسیب به کمترین میزان خود برسد.

فناوری شارژ سریع شرکت کوالکام (Qualcomm)

این فناوری با نام Quick Charge 3.0 یکی از پیشرفت‌های غیرمنتظره در زمینه‌ی شارژ سریع تلفن همراه بود. این فناوری قادر است تا حداکثر توان 18وات را به دستگاه مورد نظر منتقل کند. البته با این که گوشی‌های مجهز به فناوری شارژ سریع با سرعتی بسیار بالا شارژ می‌شوند، ولی این فناوری از استانداردهای ایمنی USB، یعنی USB-IF پیروی نمی‌کند. همچنین، فناوری شارژِ سریع تنها مخصوص دستگاه‌هایی است که مجهز به چیپست Qualcomm هستند؛ در نتیجه لپ تاپ‌ها عملاً نمی‌توانند از قابلیت‌های آن بهرمند شوند.

فناوری شارژ Power Delivery) PD)

سازندگان اسمارت‌فون‌ و هم شرکت‎های تولیدکننده‌ لپ تاپ در حال استفاده از این نسخه‌ جدید درگاه یو اس بی، یعنی USB-C هستند. این فناوری به شما اجازه می‌دهد دستگاه‌های دیگری غیر از دستگاه مورد استفاده‌ خود را نیز شارژ کنید. به عبارت دیگر، می‌توانید به سادگی گوشی خود را با شارژر لپ تاپ شارژ کنید و برعکس. فناوری Power Delivery در واقع یک روش جدید برای شارژ بسیار سریع دستگاه شماست. روشی که از کارآمدی و مقبولیّت بسیار بالایی نیز برخوردار است.

PD

فناوری Power Delivery قادر است حداکثر توان 100 وات را در اختیار مصرف‌کننده قرار دهد. همچنین این فناوری تماماً با استانداردهای ایمنی USB هماهنگ است. به همین دلیل، با استفاده از فناوری شارژ فوق سریع Power Delivery، قادر خواهید بود دستگاه‌های بزرگتری مانند لپ تاپ، پهپاد، و لوازم خانگی هوشمند را با ایمنی و سرعت بسیار بالا شارژ کنید.

این فناوری به هیچ ابزار، لوازم و اتصالات جانبی به خصوصی احتیاج ندارد.

علاوه بر اینها، فناوری شارژ فوق سریع Power Delivery به شما این قابلیت را می‌دهد که نحوه‌ مصرف برق و نحوه‌ شارژ شدن دستگاه مرتبط به لپ تاپ، کامپیوتر و غیره را مدیریت و بهینه سازی کنید، به نحوی که دستگاه مورد نظر شما فقط به اندازه‌ای شارژ دریافت کند که برای فعالیت مشخص‌شده به آن نیاز دارد، نه بیشتر و نه کمتر، در نتیجه هارد اکسترنال شما تنها زمانی که مشغول کار است از لپ تاپ‌تان شارژ دریافت می‌کند.

شارژر بی‌سیم

شارژرهای وایرلس یا بی‌سیم چندسالی است که جای خود را در بازار و بین مصرف کننده‌ها پیدا کرده‌اند. اگر شما هم علاقه‌مند هستید تکنولوژی‌های جدید و به روز را امتحان کنید، حتما دوست دارید یکی از آنها را بخرید و استفاده کنید. یا ممکن است الان قصد چنین کاری را داشته باشید و کنجکاو شده‌اید تا بیشتر در مورد آنها بدانید.

شارژر بی‌سیم

شاید به عنوان واضح‌ترین مزیت این شارژرها بتوان به بی‌سیم بودن آنها اشاره کرد. حداقل این اولین چیزی است که افراد مختلف را به دنبال خرید یا حداقل جستجو در مورد آنها می‌فرستد. خلاص شدن از شر سیم‌های اضافه احتمالا یکی از دغدغه‌های بزرگ همه‌ ما است که روز به روز جدی‌تر هم می‌شود. این مشکلی است که با گسترده شدن انواع لوازم الکترونیکی بزرگ‌تر می‌شود و راه‌حلش هم دست خود تکنولوژی‌های جدید است.

در تعریف مختصر شارژ بی‌سیم باید بگوییم این فناوری در واقع فرآیندی برای شارژ وسایل مجهز به باتری بدون نیاز به هیچ سیم یا کابل است و انتقال بی‌سیم جریان برق به دستگاه گیرنده را امکانپذیر می‌کند. شارژ بی‌سیم به شارژ القایی هم شهرت دارد، البته شارژ القایی یکی از انواع شارژ بی‌سیم نیز محسوب می‌شود.

باتوجه به اینکه حین استفاده از شارژرهای وایرلس، نیازی به اتصال کابل به گوشی نیست، دوام و طول عمر گوشی موبایل بالاتر خواهد رفت.

کدام گوشیها می‌توانند از شارژر بی‌سیم استفاده کنند؟

اکثر گوشی‌های پرچم‌دار شرکتهای مطرح که در سالهای اخیر تولید شده‌اند این قابلیت را دارند. برای تشخیص آن‌ هم به طور کلی یک نکته وجود دارد، گوشی‌هایی که برای ساخت آن ها  از شیشه استفاده شده امکان شارژ شدن توسط شارژر‌های بی‌سیم را دارند.

البته در بعضی از گوشی‌ها تشخیص این مورد سخت می‌شود. مثلا گوشی نوت 8 شیائومی به نظر می‌آید که بدنه‌ی شیشه‌ای دارد. اما در این بدنه از لایه‌ای آلومینیوم هم استفاده شده، پس قابلیت شارژ بی‌سیم را ندارد. به همین دلیل برای اطمینان بیشتر، بهتر است که مدل گوشی خود را در اینترنت جستجو کنید تا ببینید از این قابلیت پشتیبانی می‌کند یا خیر.

استاندارد Qi

تکنولوژی شارژ بی‌سیم برای انتقال الکتریسیته بدون استفاده از سیم و به شیوه‌ی القای الکترومغناطیس کاربرد دارد. استاندارد Qi برای هماهنگ‌ کردن مدلهای مختلف شارژر بی‌سیم با دستگاه‌‌های گیرنده است و همه‌ی تولیدکنندگان می‌توانند از آن استفاده کنند.

در استاندارد Qi امکان انتقال ۵ وات برق در مسافتی در حدود ۴ سانتیمتر وجود دارد. این استاندارد از قابلیت هم‌کنش‌پذیری نیز برخوردار است که باعث شده اکثر کاربران بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند، زیرا در‌ صورتیکه پد شارژر و دستگاه فرستنده‌ی آن، برندهای متفاوتی داشته باشند؛ اما هر دو از Qi پشتیبانی کنند، می‌توانید از آنها همراه یکدیگر استفاده کنید. این موضوع درباره‌ی دستگاه‌هایی که سیم‌پیچ آنها از چند استاندارد مختلف پشتیبانی می‌کنند، این چنین نیست. در حال حاضر توان انتقال نیروی شارژر بی‌سیم با استاندارد Qi تا ۱۵ وات است و در آینده به ۱۲۰ وات در مسافت طولانی‌تر خواهد رسید.

10 دیدگاه در “نکاتی که درباره شارژر موبایل باید بدانیم

  1. ریحانا گفت:

    سلام شارژر گوشی من 5 ولت و 1 آمپر هست که تازگیا خراب شده و یه سر شارژر دیگه خریدم که 5 ولت اما 2 آمپره. الان چون آمپرش زیاد شد6 به گوشی آسیب میرسونه یا نه؟

    1. سلام. خیر مشکلی نداره.

  2. حدیث گفت:

    سلام من گوشی a54دارم که تازه خریدم وشارژر۲۵ واتی را پشتیبانی میکنه میخواستم ببینم که اگر از شارژر ۳۰واتی استفاده کنم مشکلی برای گوشیم پيش نمیاد در ضمن شارژر هم گارانتی داره

    1. سلام و عرض ادب. میتونید استفاده کنید. مشکلی نداره
      فقط دقت کنید از شارژر با کیفیت استفاده کنید. گارانتی داشتن یا نداشتن یک کالا دلیل خوبی برای کیفیت نیست! کالاهای تقلبی زیادی هستند که گارانتی دارند.

      1. Taha گفت:

        سلام بنده هندزفری بلوتوثی qcyt13 anc خریدم با یک کله شارژر 5ولت و ۲آمپره آیا مناسبه به باتری آسیبی نمیزنه؟

        1. سلام.
          برای لوازم جانبی مثل ساعت هوشمند و انواع ایرپاد و هدفون بلوتوثی ترجیحا از شارژر 5 ولت 1 آمپر استفاده کنید. البته شارژر اورجینال.

  3. ادریس گفت:

    سلام برای شارژ کردن دستگاه ریش تراش 5 ولت 1 آمپر از شارژر گوشی 5 ولت 2 آمپر استفاده می کنم آیا به مرور زمان باعث ضعیف شدن باتری میشود؟

    1. سلام.
      خیر. مشکلی نداره. میتونید استفاده کنید.

  4. امیر گفت:

    سلام من گوشی شیائومی هسته شارژر گم کردم ثبات 18 ولت بود الان برای گوشیم پیدا نمیشه 22 وات بگیرم مشکلی پیش نمیاد براش به باطری گوشی آسیب نمیزنه؟

    1. سلام. وقت بخیر
      شارژر با وات بالاتر از 18 هم می‌تونید استفاده کنید و مشکلی پیش نمیاد. البته شارژر کیفیت خوب.
      البته شارژر 18 وات هم زیاده! از هر برندی که بخواهید هست.
      این لینک رو ببینید: https://gigati.ir/product-category/mobile-accessories/mobile-tablet-charger/
      یا تلفنی تماس بگیرید تا راهنماییتون کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *