اخبار علم و فناوری, دانستنی‌های علم و فناوری, علم و فناوری

تفاوت ظرفیت اسمی و واقعی در خرید پاوربانک

یکی از مسائل مهم هنگام خرید پاوربانک آگاهی از تفاوت ظرفیت اسمی و واقعی پاوربانک است. قطعا شما هم هنگام خرید این کالا عبارتی مثل 20 هزار آمپر و یا 10 هزار آمپر را شنیده باشید.

در این مقاله از بلاگ گیگاتی قصد داریم شما را با تفاوت ظرفیت اسمی و واقعی در خرید پاوربانک آشنا کنیم و همچنین فرمول محاسبه این ظرفیت را نیز در ادامه مطلب برای شما گذاشته‌ایم.

 

در دنیای امروز پاوربانک یکی از کاربردی ترین وسایل در زندگی روزمره به شمار می‌رود. اگر شما قصد خرید پاوربانک را داشته باشید یک سری نکات و فاکتور‌ها وجود دارد که باید به آن توجه کنید. یکی از این نکات ظرفیت واقعی و اسمی پاوربانک است. هنگام خرید پاوربانک باید توجه کنید که ظرفیتی که در روی پاور بانک درج شده است اصطلاحا ظرفیت اسمی پاور بانک است و با ظرفیت واقعی پاوربانک تفاوت دارد.

 

اجزای مختلف پاوربانک

 بد نیست که اگر قصد خرید پاوربانک را دارید اطلاعاتی راجع به اجزای آن داشته باشید. پاوربانک هم به مانند باقی لوازم الکترونیکی ازاجزایی تشکیل شده است. دو جزء اساسی پاور بانک مدار الکترونیکی و باتری است. باتری که به وسیله یک یا چند سلول به شکل موازی به یکدیگر متصل شده و مدار الکتریکی هم سیستم مخصوص مدیریت باتری است. این مدار شارژ شدن و خالی شدن پاور بانک را مدیریت می‌کند.

باتری

باتری اکثریت پاور بانک‌ها جدیدا از نوع لیتیوم یون است. همچنین ممکن است که از نوع لیتیوم پلیمر باشند. اکثریت پاوربانک‌ها از سلول لیتیوم پلیمر استفاده می‌کنند تا فضای کمی اشغال کند و سبک تر هم باشد. هر باتری دارای یک ولتاژ اسمی بین 3.6 تا 3.7 ولت است که دارای ظرفیت بین 1500 تا 3700 میلی آمپر بر ساعت است.

مدار الکترونیکی

برای آشنایی با تفاوت ظرفیت اسمی و واقعی پاوربانک باید با مدار الکترونیکی درون پاور بانک بیشتر آشنا بشیم. مدار داخلی در پاور بانک می‌تواند ولتاژ باتری آن را از 3.7 به 5 ولت افزایش دهد. این مدار در مقابل ولتاژ‌های خروجی و ورودی، اتصال کوتاه، دمای زیاد و حرارت مقاوم است و از پاور بانک در برابر هرگونه آسیبی محافظت می‌کند.

تفاوت ظرفیت واقعی و اسمی پاوربانک

همانطور که متوجه شدین هر پاوربانک دارای یک ظرفیت اسمی و واقعی است. در ادامه با این دو مفهوم بیشتر آشنا خواهیم شد:

ظرفیت اسمی

به طور ساده ظرفیت اسمی پاوربانک همان ظرفیتی است که روی پاور بانک درج شده است. مثلا اگر عدد درج شده روی پاوربانک 20000 میلی آمپر باشد ظرفیت اسمی آن 20000 است.

ظرفیت واقعی

ظرفیت واقعی پاوربانک همان ظرفیتی که پاور بانک می‌تواند وسایل الکترونیکی شما را شارژ کند. مثلا اگر ظرفیت واقعی پاور بانک شما 7000 میلی آمپر باشد، بدین معنی است که می‌تواند باتری 3500 را دو مرتبه شارژ کند.

 

فرمول محسابه ظرفیت اسمی و واقعی

تصور کنید کنید که برای مثال درحال محسابه ظرفیت واقعی پاوربانک شیائومی 20000 هستیم. برای این کار ابتدا باید برای تبدیل Mah به Ah آن را به 1000 تقسیم کنیم که معادل 20 آمپر بر ساعت است. حال براساس فرمول زیر محاسبه می‌کنیم.

P= V × A =3.7 ×20(Ah) =74Wh

از آنجایی که ولتاژ باتری پاوربانک در هنگام خروج 5 ولت است، باید عدد به دست آمده را به 5 تقسیم کنیم.

 Wh74 ÷ 5 V =14.8 Ah

اکنون عدد نهایی را در 1000 ضرب می‌کنیم که  14800 میلی آمپر بر ساعت می‌شود. اما توجه کنید که همچنان این ظرفیت واقعی پاور بانک شما نیست! توجه کنید که هنگامی که باتری یک گوشی هوشمند خالی است حداکثر 3پ4.3 ولت و هنگام پری 3 ولت دریافت می‌کند. این به این معناست که هنگام خروج ولتاژ 15 درصد اتلاف انرژی داریم و هنگام پر شدن 40 درصد اتلاف داریم.

حال اگر 15 درصد را در نظر بگیریم باید از 14800 حدودا 15 درصد را کم کنیم که به عدد 12600 میلی آمپر می‌رسیم. این ظرفیت واقعی پاور بانک شما است.

سوالات متداول

آیا ظرفیت اسمی همان ظرفیت واقعی پاوربانک است؟

خیر ظرفیت اسمی عدد شرکت سازنده بر بروی دستگاه است. ظرفیت واقعی با میزان شارژ دستگاه شما مشخص می‌شود.

فرمول محاسبه ظرفیت پاوربانک کدام است؟

P= V × A

 

سخن آخر

در این مقاله از بلاگ گیگاتی سعی کردیم اطلاعات و نکاتی درباره ظرفیت واقعی و ظرقیت اسمی در خرید پاوربانک برای شما ارائه کنیم.

در پایان از شما بازدیدکننده گرامی دعوت می‌کنیم سوالات، نکات و تجربیات خود را در خصوص خرید پاوربانک با ما و سایر کاربران سایت در بخش نظرات در انتهای همین صفحه در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *