تلفن همراه, دانستنی‌های علم و فناوری, علم و فناوری

اثرات امواج تلفن همراه بر سلامتی انسان

اجماع بین‌المللی کنونی این است که تلفن‌های همراه باعث سرطان یا رشد سریع تومورهای موجود نمی‌شوند.

سرطان ممکن است سال ها، حتی دهه ها طول بکشد تا پیشرفت کند. مطالعات جمعیتی تاکنون تنها اثرات امواج بر سلامتی را پس از چند سال استفاده از تلفن همراه بررسی کرده است.

استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی خطر تصادفات رانندگی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. صحبت کردن با تلفن همراه هنگام رانندگی غیرقانونی است.

در این صفحه

  • نگرانی های بهداشتی در مورد استفاده از تلفن همراه
  • تحقیق در مورد تلفن همراه و خطرات سلامتی
  • امواج در ارتباط با استفاده از تلفن همراه
  • نحوه عملکرد سیستم تلفن همراه
  • در مورد تلفن همراه و سلامت خود تحقیق کنید

از آنجایی که استفاده از تلفن همراه بسیار گسترده است (در سال 2011 تخمین زده شد که حدود پنج میلیارد کاربر تلفن همراه وجود دارد)، نگرانی های عمومی در مورد اثرات احتمالی تلفن های همراه بر سلامتی پوشش زیادی در رسانه ها دریافت می کند. از آنجایی که بسیاری از مردم از تلفن همراه استفاده می کنند، محققان پزشکی نگران این هستند که هر گونه خطرات بهداشتی مرتبط، حتی موارد کوچک، می تواند باعث مشکلات سلامت عمومی شود.

درک خطرات و اثرات احتمالی استفاده از تلفن همراه و تصمیم گیری در مورد نحوه استفاده از تلفن همراه بسیار مهم است.

نگرانی های بهداشتی در مورد استفاده از تلفن همراه

تلفن های همراه با استفاده از امواج فرکانس رادیویی (RF) با ایستگاه های پایه ارتباط برقرار می کنند. اگر امواج RF به اندازه کافی زیاد باشد، اثر گرمایی دارد، به این معنی که دمای بدن را افزایش می دهد. نگرانی هایی وجود دارد که سطوح پایین تشعشعات RF ساطع شده از تلفن های همراه می تواند باعث مشکلات سلامتی مانند سردرد یا تومورهای مغزی شود.

تحقیق در مورد تلفن همراه و خطرات سلامتی

تحقیقات بین المللی فشرده هیچ مدرک قطعی یا قانع کننده ای مبنی بر آسیب رساندن تلفن های همراه به سلامت در کوتاه مدت یا بلند مدت پیدا نکرده است. با این حال، در ماه مه 2011، سازمان بهداشت جهانی (WHO) تشعشعات RF را به عنوان «احتمالاً سرطان‌زا برای انسان» طبقه‌بندی کرد که بر اساس افزایش خطر ابتلا به گلیوما، نوعی سرطان مغز است.

انتشار این بیانیه سازمان جهانی بهداشت بسیاری از مردم را بر آن داشت تا خواستار “رویکرد پیشگیرانه” در استفاده از تلفن همراه شوند. تحقیقات ادامه دارد.

امواج در ارتباط با استفاده از تلفن همراه

امواج ترکیبی از انرژی الکتریکی و مغناطیسی است که با سرعت نور در فضا حرکت می کند. به آن امواج الکترومغناطیسی (EMR) نیز می‌گویند.

تشعشعات به دو گروه عمده طبقه بندی می شوند:

  • تشعشعات یونیزه کننده (IR): که قادر به ایجاد تغییراتی در اتم ها یا مولکول های بدن است که می تواند منجر به آسیب بافتی مانند سرطان شود. نمونه هایی از IR عبارتند از اشعه ایکس و اشعه گاما
  • تشعشعات غیر یونیزه (NIR): که این تغییرات را ایجاد نمی کند، اما می تواند مولکول ها را وادار به ارتعاش کند. این می تواند منجر به افزایش دما و همچنین اثرات دیگر شود. نمونه هایی از NIR عبارتند از امواج فرابنفش در نور خورشید، نور مرئی، لامپ، امواج مادون قرمز، امواج مایکروویو و امواج فرکانس رادیویی.

نحوه عملکرد سیستم تلفن همراه

سیستم تلفن همراه مانند یک رادیو دو طرفه کار می کند و شامل گوشی فردی و ایستگاه های پایه است.

آنتن‌های ایستگاه پایه در بالای سطح زمین (روی یک برج یا پشت بام) نصب می‌شوند تا وسیع‌ترین پوشش را داشته باشند. تلفن همراه دارای یک گیرنده رادیویی و یک فرستنده است.

وقتی تماس برقرار می کنید، تلفن شما از امواج فرکانس رادیویی (RF) از طریق آنتن خود برای «صحبت کردن» با یک ایستگاه پایه نزدیک استفاده می کند.

ایستگاه های پایه تلفن همراه سطوح نسبتاً ثابتی از امواج RF ساطع می کنند. گوشی‌ها سطوح تشعشع RF را منتشر می‌کنند که بسته به سه چیز متفاوت است:

  • چه مدت از گوشی استفاده می کنید
  • چقدر گوشی را به بدنت نزدیک می کنی
  • چقدر به ایستگاه پایه نزدیک هستید اگر اتصال به ایستگاه پایه ضعیف باشد، گوشی برای جبران سطح امواج خود را افزایش می دهد.

سطوح تشعشعات RF از گوشی، که سر شما در معرض آن قرار می گیرد، حدود 100 تا 1000 برابر شدیدتر از قرار گرفتن در معرض ایستگاه های پایه است.

تخمین زده می شود که امواج RF از یک تلفن همراه که در مقابل گوش شما قرار می گیرد، ناحیه موضعی صورت و تا حدی مغز شما را کسری از درجه گرم می کند. این کمتر از گرمای ناشی از مثلاً ورزش است. با این حال، سطوح بالای امواج RF بافت های بدن را بیش از حد گرم می کند و باعث آسیب می شود.

در مورد تلفن همراه و سلامت خود تحقیق کنید

مطالعات زیادی در سراسر جهان در مورد تشعشعات RF و اثرات آن بر بدن انجام شده است. تفاوت زیادی بین اثر بیولوژیکی، اثر بر بدن و اثر سلامتی وجود دارد.

به عنوان مثال، تشعشعات RF از تلفن همراه تأثیر بیولوژیکی دارد که باعث افزایش دما در ناحیه ای از مغز به میزان کسری از درجه می شود. این اثر بیولوژیکی به طور خودکار هیچ خطری برای سلامتی ندارد. بدن انسان برای مقابله با تغییرات بسیار گسترده دما بدون اینکه آسیبی ببیند مجهز شده است.

استفاده از تلفن همراه و سرطان

از آنجایی که تشعشعات RF شکلی از امواج غیر یونیزه است، نمی تواند باعث سرطان شود. هیچ راه بیولوژیکی شناخته شده دیگری وجود ندارد که تشعشعات RF بتواند سرطان زا باشد.

تلفن همراه و سایر اثرات احتمالی بر سلامتی

در حالی که تحقیقات در مورد اینکه آیا استفاده از تلفن همراه به غیر از سرطان باعث ایجاد مشکلات سلامتی می شود یا خیر، ادامه دارد، هنوز هیچ پیامد منفی برای سلامتی پیدا نشده است.

استفاده از تلفن همراه می تواند اثرات غیرمستقیم دیگری نیز بر سلامتی داشته باشد. مثلا:

تجهیزات الکترونیکی: ممکن است تشعشعات RF با تجهیزات الکترونیکی پزشکی تداخل داشته باشد اگر تجهیزات در برابر میدان آسیب پذیر باشند. گوشی ها باید در ساختمان های بیمارستان خاموش شوند.

تصادفات جاده ای: مطالعات نشان می دهد که استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی خطر تصادفات رانندگی را تا حد زیادی افزایش می دهد.

اقدامات احتیاطی برای کاهش قرار گرفتن در معرض اشعه تلفن همراه

شواهد تا کنون نشان می دهد که تلفن های همراه مضر نیستند، اما خطرات و عواقب طولانی مدت هنوز روشن نشده است.

اگر نگران هستید، می توانید قرار گرفتن در معرض امواج RF را با موارد زیر کاهش دهید:

  • انتخاب مدل تلفن همراهی که نرخ جذب ویژه (SAR) پایینی دارد که به میزان امواج RF جذب شده توسط بافت های بدن اشاره دارد.
  • استفاده از تلفن ثابت در صورت وجود
  • کوتاه نگه داشتن تماس های تلفن همراه
  • استفاده از هندزفری
  • هنگام روشن بودن تلفن همراه را به بدن خود نزدیک نکنید

نسبت به ادعاهایی مبنی بر اینکه دستگاه های محافظ یا “سپرها” می توانند قرار گرفتن در معرض تشعشعات RF را کاهش دهند، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این دستگاه ها کار می کنند. در واقع، آنها می توانند تشعشعات RF را افزایش دهند، زیرا تلفن به طور خودکار خروجی RF خود را برای مبارزه با اثرات سپر افزایش می دهد تا بهترین سطح ارتباط را به دست آورد.

سخن آخر:

در این مقاله از بلاگ گیگاتی سعی کردیم اطلاعات و راهنمایی‌هایی در مورد اثرات امواج تلفن همراه بر سلامتی انسان را در اختیار شما بگذاریم.

در پایان از شما بازدیدکننده گرامی دعوت می‌کنیم سوالات، نکات و تجربیات خود را با ما و سایر کاربران سایت در بخش نظرات در انتهای همین صفحه در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *